Uczucie pełności w brzuchu to subiektywne odczuwanie zwiększonego ciśnienia w jamie brzusznej. Nie zawsze związane jest z powiększeniem się brzucha, za to może spowodować senność i uczucie zmęczenia. Może pojawić się już w trakcie jedzenia, jednak najczęściej występuje po obfitym posiłku lub zjedzeniu czegoś niezdrowego czy wzdęciotwórczego. Niestrawności może towarzyszyć nadmierne wydzielanie gazów i odbijanie. Statystycznie nieprzyjemne uczucie na żołądku dotyka każdego Polaka i jest często wynikiem błędów dietetycznych.

Jak radzić sobie z uczuciem ciężkości na żołądku?

Gdy uczucie ciężkości po jedzeniu nas dopadnie, możemy zastosować kilka sposobów zmniejszających nieprzyjemne objawy. Możemy wówczas sięgnąć po napary ziołowe, szczególnie z mięty, rumianku, dziurawca, melisy, lukrecji, a także po mocną, nieposłodzoną herbatę lub wodę z imbirem. Pomocny jest również kminek – możemy żuć jego ziarenka, tak samo jest w przypadku nasion kopru włoskiego.

Więcej o ziołach na jelita >>

Doraźnie można zastosować ciepłe okłady na brzuch. Pamiętajmy również o tym, aby poluzować ubranie i pasek, które przez ucisk mogą nasilić objawy. To, o czym musimy bezwzględnie pamiętać, to o zaprzestaniu jedzenia. Każdy dodatkowy pokarm może zintensyfikować objawy, zatem w pierwszej kolejności powinniśmy się skupić na ich zmniejszeniu.

Pomocne mogą okazać się preparaty na bazie ziół ułatwiające trawienie i wspomagające motorykę układu pokarmowego. Jeżeli uczuciu pełności w brzuchu towarzyszą gazy, ulgę mogą przynieść leki przeciw wzdęciom (dimetikon, simetikon). Należy jednak pamiętać, że takie preparaty nie są środkami wspomagającymi odchudzanie i nie powinny być stosowane nadmiernie. W ich przypadku zawsze należy zasięgnąć porady lekarza.

Uczucie ciężkości po jedzeniu – co robić, by tego uniknąć?

Pierwszą i najważniejszą kwestią jest zmiana nawyków żywieniowych, konkretnie to dieta powinna być lekkostrawna, a posiłku powinny być spożywane powoli i bez stresu; starannie przeżuwajmy każdy kęs, unikając mówienia w trakcie jedzenia.

Zapomnijmy o potrawach smażonych, za to postawmy na te gotowane i duszone.

Posiłki powinny być małe i spożywane o stałych porach, zaleca się 4-5 posiłków dziennie co 2-3 godziny, przy czym śniadanie powinno być spożyte maksymalnie godzinę po obudzeniu, a ostatni posiłek – na 3 godziny przed snem.

Podstawą każdej zdrowej diety jest ograniczenie lub eliminacja tłuszczów zwierzęcych i produktów powodujących wzdęcia (rośliny strączkowe, brokuły, kalafior, kapusta, napoje gazowane, nabiał).

W codziennym menu powinny pojawić się produkty poprawiające stan mikroflory jelitowej (produkty sojowe, warzywa i owoce, produkty zbożowe). Można wspomóc się również ziołami lub preparatami na bazie ziół wspomagającymi trawienie.

Dobroczynne działanie na perystaltykę jelit mają sfermentowane produkty mleczne jak kefiry, maślanki i jogurty naturalne – należy wybierać tylko te naturalne, bezsmakowe i bez dodatku cukru. Stosujmy również przyprawy wspomagające trawienie jak anyż, bazylia, cząber, imbir, kurkuma, majeranek, rozmaryn i tymianek.

Takie objawy jak wzdęcia, gazy i ucisk mogą być wynikiem wprowadzenia do diety produktów bogatych w błonnik jak warzywa i produkty pełnoziarniste. Mogą one powodować nadmierne wydzielanie gazów, które jest odpowiedzialne za nieprzyjemne uczucie pełności w brzuchu. Rozwiązaniem jest przyjmowanie większej ilości płynów w postaci wody, zielonej i czerwonej herbaty oraz naparów ziołowych. Powinniśmy pić dwa litry wody niegazowanej dziennie.

Dieta: Dieta na ból żołądka i niestrawność

Ponadto pomocne będzie również włączenie aktywności fizycznej do codziennego trybu dnia – niekoniecznie chodzi o uprawianie ekstremalnych sportów, sam piętnastominutowy spacer może pobudzić przemianę materii i ustabilizować pracę przewodu pokarmowego.

Niestrawność nie mija? Udaj się do lekarza!

Jeżeli domowe sposoby na niestrawność nie przynoszą upragnionej ulgi, a dolegliwości żołądkowe nie ustępują lub pojawiają się regularnie, należy skonsultować się z lekarzem, ponieważ uczucie ciężkości na żołądku może być objawem choroby. Dokuczliwe bóle i wzdęcia niekoniecznie muszą pojawiać się na skutek przejedzenia. Jeżeli pojawiają się regularnie i niezależnie od diety, ich przyczyna może leżeć w takich chorobach jak: choroba refluksowa przełyku, rak przełyku, zapalenie przełyku, choroba wrzodowa i dwunastnicy, rak żołądka, choroba wątroby i trzustki.

Jeżeli skarżymy się na częste bóle brzucha, wzdęcia i gazy, powinniśmy zacząć dokładnie obserwować organizm, ponieważ mogą pojawić się dodatkowe objawy jak krwawienia z przewodu pokarmowego czy utrata masy ciała. Każdy dodatkowy objaw, szczególnie ten pojawiający się regularnie, powinien nas zaniepokoić i jest wskazaniem do konsultacji lekarskiej.

O witrynie

CoToZaLek.pl – rozbudowana baza wiedzy o lekach, substancjach leczniczych oraz różnego rodzaju chorobach i dolegliwościach.

Prezentujemy sprawdzone informacje, staramy się podawać źródła opracowań.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

67 − = 64