Zima to czas, w którym częściej mówi się o przeziębieniach, budowaniu odporności czy suplementacji witaminami. To bardzo dobrze – w końcu witaminy potrafią mieć zbawienny wpływ na kondycję naszego organizmu. Warto pamiętać jednak o tym, że odpowiednia, przemyślana suplementacja powinna towarzyszyć nam cały rok – nie tylko zimą! O jakich witaminach powinniśmy pamiętać na co dzień?

Na kondycję naszego organizmu wpływ może mieć wiele aspektów naszego życia – od wysiłku fizycznego, dobrego snu, aż po odpowiednią i zbliansowaną dietę bogatą w witaminy. Oprócz prawdopodobnie najpopularniejszej witaminy, jaką oczywiście jest ta oznaczona literą C, warto pamiętać także o innych. Do tej grupy bez wątpienia zaliczyć możemy witaminy z grupy D, E czy K. Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Witamina D3 – kluczowa nie tylko zimą

Śmiało można stwierdzić, że powszechna świadomość i wiedza na temat wytwarzanej w organizmie m.in. pod wpływem światła słonecznego witaminy D3, mocno zwiększyły się w ostatnich latach. Mimo to, wciąż wiele osób zapomina o jej odpowiedniej suplementacji. To błąd. Jest ona niezwykle ważna dla organizmu, zwłaszcza w naszym położeniu geograficznym. Wszystkie mapy prezentujące średnie nasłonecznienie Europy wyraźnie pokazują, że Polska znajduje się w „strefie 1600 godzin”, co oznacza ok. 66 słonecznych rocznie[1]. To w porównaniu z wieloma krajami Europy – zwłaszcza południowymi – naprawdę niewiele. W związku z tym suplementacja witaminy D3 nie tylko jesienią i zimą może okazać się konieczna – zwłaszcza dla osób spędzających dużo czasu w nienasłonecznionej przestrzeni, np. w biurze czy samochodzie.

– Przed zastosowaniem witaminy D3 wskazane jest wykonanie badania 25-(OH)D we krwi oraz konsultacja wyniku badania z lekarzem lub farmaceutą. Wtedy będziemy mieć pewność, ile witaminy D3 potrzebujemy i jak ją suplementować. Jej niedobór, potrafi być dla organizmu niebezpieczny – przekonuje Damian Olędzki, ekspert marki HempKing. – Pamiętajmy o tym, że witamina D3 dobrze przyswaja się wtedy, gdy jest spożywana z tłuszczami. To właśnie one pomagają się jej rozpuścić i lepiej wchłonąć do naszego organizmu. Właśnie dlatego warto zdecydować się na witaminę rozpuszczoną w oleju – np. konopnym, kokosowym czy oliwie z oliwek – twierdzi Damian Olędzki.

Możemy mieć pewność, że odpowiednio dobrany, wysokiej jakości suplement pozytywnie wpłynie na naszą odporność, utrzyma prawidłowe stężenie wapnia we krwi, zmniejszy ryzyko złamań i urazów kości, a także pomoże w prawidłowym przebiegu reakcji zapalnej. Niedobór witaminy D3 może skutkować m.in. bólami kości i mięśni, przemęczeniem, bezsennością, biegunką, nadciśnieniem, złamaniami, obniżeniem odporności, pogorszenia słuchu, chorobami nowotworowymi czy osteoporozą. Nadmiar witaminy D3 może natomiast przynieść m.in. wymioty, brak apetytu, osłabienie, bóle głowy, zaburzenie pracy mózgu czy nadpobudliwość.

E, jak eliksir zdrowia! Jak zadbać o obecność witaminy E?

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę E można zaobserwować u osób, które prowadzą aktywny, intensywny tryb życia. Do tej grupy bez wątpienia należą sportowcy, spędzający wiele godzin na ciężkich treningach. Mimo to, nie jest to jedyna grupa osób, która powinna pamiętać o odpowiedniej suplementacji. Co ciekawe, zapotrzebowanie na nią, może powodować także nadmierny stres, w związku z czym o zażywaniu witaminy E powinny pamiętać także osoby pracujące na stanowiskach decyzyjnych oraz wiążących się z odpowiedzialnością.

– Każda osoba, u której z różnych względów występują problemy z wchłanianiem składników odżywczych, powinna zadbać o odpowiednią suplementację witaminy E. Mowa tu o takich powodach jak m.in. resekcja jelita czy zaburzenia w pracy jelit, również powinny dbać o odpowiedni poziom witaminy E w swoim organizmie. Wówczas, niedobory witaminy E widać głównie na skórze, która staje się poszarzała i wiotka, niezdrowo wyglądająca – mówi Damian Olędzki z HempKing. – Ilość potrzebnej nam witaminy E uzależnione jest od wieku. Średnia, dzienna zalecana ilość witaminy E dla osoby dorosłej wynosi 15 mg. Wśród bogatych w naturalną witaminę E produktów, znaleźć możemy m.in. warzywa, takie jak szpinak, brokuł czy papryka, owoce, w tym brzoskwinia czy czarna porzeczka, a także oliwa z oliwek, migdały, orzechy laskowe, otręby czy ryby. Szukając natomiast odpowiedniego suplementu, zwracajmy uwagę przede wszystkim na produkty z witaminą E o pełnym profilu tokotrienoli oraz tokoferoli. Zawsze lepszym wyborem będzie także naturalna forma witaminy – czyli z oznaczeniem D-alfa – niż ta syntetyczna oznaczona jako DL-alfa – dodaje ekspert.

Suplementując witaminę E, ponownie możemy mieć pewność, że wybierając tę rozpuszczoną w oleju, dostarczymy do naszego organizmu odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych. Należy pamiętać o tym, że niedobór witaminy E może skutkować m.in. zmęczeniem, kłopotami z koncentracją, wypadaniem włosów, podatnością na infekcje czy bólami mięśniowymi. Nadmiar składnika może natomiast wywoływać bóle głowy, zmęczenie, problemami jelitowymi czy pogorszeniem widzenia.

Znana dopiero od kilkunastu lat, a tak ważna dla naszego organizmu. Jak suplementować witaminę K2 MK-7?

Czystą witaminę K2 MK-7 po raz pierwszy pozyskano w 2006 roku, dzięki pracy zespołu norweskich naukowców. Po kilkunastu latach od tego wydarzenia, witamina K2 MK-7 pojawia się w coraz większej ilości dostępnych na rynku suplementów. Słusznie! W końcu jest to najlepiej przyswajalna forma witaminy K o bogatych i szerokich właściwościach.

– Witamina K2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jej niedobory mogą prowadzić do poważnych zaburzeń związanych z krzepliwością krwi, a dzięki jej zażywaniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru czy miażdżycy – przekonuje Damian Olędzki z HempKing. – Uważanym za najbardziej wartościowy podtyp witaminy K jest menachion-7 (MK-7). Szczep bakterii, dzięki któremu uzyskano tę witaminę to Bacillus Subtillis Natto. Powoduje on fermentację soi w potrawie Natto – tradycyjnym japońskim daniu. Jest ono uważane za jedno z najzdrowszych dań na świecie! W związku z tym decydując się na odpowiednią suplementację witaminy K2, powinniśmy decydować się przede wszystkim na tę z podtypem MK-7 – dodaje Damian Olędzki.

Warto pamiętać także o tym, że witaminę K2 – dla zwiększenia jej poprawnego działania – dobrze suplementować w towarzystwie witaminy D3. Warto pamiętać także o tym, że witaminy nie powinny stosować osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe zawierające antagonistów witaminy K (np. warfaryna i acenokumarol).

Dbałość o odpowiedni poziom witamin z każdej grupy powinna towarzyszyć nam nie tylko jesienią i zimą, ale przez cały rok. Oprócz wymienionych wyżej nie zapominajmy także m.in. o witaminach z grupy B, beta-karotenie będącym prowitaminą A czy niezmiennie ważnej dla naszego organizmu witaminie C. Te, dostarczane regularnie – zarówno poprzez dietę, jak i suplementację – mogą mieć zbawienny wpływ na jakość naszego życia. To właśnie witaminy pomogą nam w zachowaniu dobrej kondycji naszego organizmu czy pięknego i młodego wyglądu.