Wzdęcia i gazy to wyjątkowo nieprzyjemne odczucia, którym często towarzyszy uporczywy ból brzucha. Zagazowanie potrafi nam skutecznie uprzykrzyć życie – zwłaszcza gdy jesteśmy poza domem. Skąd biorą się wzdęcia? Jak można z nimi skutecznie walczyć?

Układ pokarmowy – wrażliwy i delikatny

Nasz system pokarmowy codziennie wykonuje ogromną pracę. To jego zadaniem jest trawienie wszystkich składników odżywczych, które dostarczamy do wnętrza organizmu. Mowa tu o białkach, tłuszczach i cukrach. Niestety, często nie dbamy o nasz żołądek i pozostałe części układu: niewłaściwa dieta, a także sam sposób jedzenia, odbijają się na jego funkcjonowaniu, a w dalszej kolejności, przejawiają się w licznych skutkach ubocznych. A są one wyjątkowo dokuczliwe: 

  • ból brzucha,
  • gazy,
  • wzdęcia,
  • wrażenie ciężkości w żołądku i napompowanego brzucha,

potrafią skutecznie zniszczyć nam dzień. Do tego są wstydliwe i wywołują wiele stresu, gdy w pośpiechu próbujemy ukryć jak bardzo jesteśmy zagazowani- na przykład rozpinając guzik spódnicy aby nie uciskać wrażliwego i bolesnego podbrzusza…

Skąd się biorą wzdęcia i gazy?

Na zagazowanie z reguły sami potrafimy sobie zapracować. Wzdęcia wywołują przeważnie ciężkostrawne smażone potrawy, których nie potrafimy sobie odmówić: fast foody, frytki z patelni, obficie przysmażone kotlety… Do tego, potrafimy je zjeść w naprawdę dużych ilościach!

Innym winowajcą odpowiadającym za ból brzucha i gazy, jest stres. Szybkie przełykanie pokarmu, bez dokładnego pogryzienia, powoduje że do układu pokarmowego dostaje się spora ilość powietrza, kończąca się zagazowanymi jelitami. Odczuwając silny ból brzucha i dotykając obolałego podbrzusza, napompowanego jak balon, z reguły żałujemy naszego pośpiechu – jest jednak za późno…

Należy również pamiętać, że stres ogólnie rozregulowuje pracę układu pokarmowego i wydalniczego – skutkuje na przykład zaburzeniami trawienia lub zaparciami.

Skurcze żołądka, zgaga, ból brzucha, wzdęcia, uczucie przepełnienia, nudności, a nawet wymioty – to częste skutki dyspepsji czyli niestrawności czynnościowej.

Cierpi na nią spora część społeczeństwa; to cywilizacyjne schorzenie obrazuje nasze życie w biegu i brak odpowiedniej celebracji posiłków. Jemy szybko i niedbale; a w efekcie, skurczone i napięte mięśnie naszego systemu pokarmowego dają nam nieźle popalić – w przenośni i dosłownie, na przykład w postaci zgagi. 

Co powoduje wzdęcia i bóle brzucha?

Wiele osób bagatelizuje wzdęcia i gazy, twierdząc że nie jest to choroba. Jednak niestrawność potrafi naprawdę utrudnić nam funkcjonowanie na co dzień. Dzieje się tak nie tylko wtedy gdy przesadzamy z potrawami smażonymi, ale również gdy jesteśmy na… diecie. Wiele warzyw i owoców ma bowiem tendencje do zatrzymywania gazów w jelitach lub powodowania niestrawności.

Najczęściej ból brzucha i wzdęcia dokuczają osobom będącym na diecie kapuścianej, jednak mogą je powodować również banany, rzodkiewka, kalafior czy brokuły.

Zagazowanie jest także często wywoływane przez częste spożycie roślin strączkowych, na przykład fasoli. Naszymi wrogami jeśli chodzi o dokuczliwy ból brzucha i gazy, są też napoje gazowane, żucie gumy oraz palenie tytoniu. Niekiedy winowajcą są produkty mleczne oraz nadmiar białka w diecie.

Ból brzucha i gazy – jak je pokonać?

Naszym ogromnym zwolennikiem i tajną bronią w przypadku łagodzenia skutków niedyspozycji trawiennej, są przyprawy i zioła.

  • Niezwykle ceniony jest kminek;
  • pomocne są również szałwia, tymianek, mięta i koper.
  • Popularny w kojeniu bólu brzucha i uczucia wzdęcia jest także rumianek, delikatny i neutralny w smaku.
  • Podrażnienia układu pokarmowego są świetnie łagodzone przez imbir i sok z cytryny; obydwa możesz bez obaw dodawać do herbaty.
  • Jeśli nie lubisz naturalnego smaku imbiru, możesz zaopatrzyć się w postać suplementu diety w kapsułkach.
  • Przyprawy, które mają moc łagodzenia bólu brzucha i gazów to także oregano, bazylia, kolendra, czosnek, bergamotka, rozmaryn, kolendra, lawenda czy gałka muszkatołowa, a także melisa i lukrecja.

Oprócz tego, na rynku znajduje się sporo łagodnych środków, dostępnych w aptekach bez recepty; ich zadaniem jest niwelowanie uporczywych skutków niestrawności pokarmowej.

Ruch i spokój jako element walki z bólem brzucha i gazami

Oprócz zadbania o łagodzące nieprzyjemne odczucia składniki w diecie, warto oczywiście zacząć przywiązywać wagę do odpowiedniego sposobu spożywania posiłków. Należy jeść niewielkie porcje, powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Po posiłku można wykonać delikatny masaż, wykonując palcami okręgi na wysokości żołądka w stronę odwrotną niż bieg wskazówek zegara.

Wbrew pozorom, odpoczywanie w pozycji leżącej nie jest wcale wskazane – trawienie szybciej przebiegnie jeżeli udasz się na spokojny spacer. Należy jednak pamiętać, aby nie biec na zewnątrz od razu po posiłku – optymalna pora to około trzydzieści minut po zakończeniu jedzenia.

Ważną kwestią jest oczywiście ograniczenie stresu – zwłaszcza spożywanie potraw nie powinno odbywać się wtedy, gdy jesteśmy napięci i podenerwowani. Wszystko to bowiem odbija się na naszym układzie pokarmowym, powodując nieprzyjemne wzdęcia i gazy. Odpowiednia ilość aktywności fizycznej oraz stosowna dieta i brak stresu z pewnością pozwolą nam ukoić nasz rozregulowany i nadwrażliwy układ pokarmowy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

O witrynie

CoToZaLek.pl – rozbudowana baza wiedzy o lekach, substancjach leczniczych oraz różnego rodzaju chorobach i dolegliwościach.

Prezentujemy sprawdzone informacje, staramy się podawać źródła opracowań.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

54 − 53 =